ICT-visie
ICT als een onderdeel van sterk onderwijs
Goed onderwijs is 'leergericht', bouwt actief kennis op en doet dit in een door ICT ondersteunde leeromgeving. We zijn ervan overtuigd dat ICT deel is van de toekomst en dat het onze taak is om leerlingen op te leiden tot volwaardige deelnemers aan die maatschappij van morgen. Een maatschappij waar ICT alomtegenwoordig is en waar naast mediawijsheid ook informatievaardigheden (effectieve zoekstrategieën ontwikkelen, informatie kritisch evalueren, verwerken, integreren en presenteren) en ‘computationeel denken’ een rol innemen.
Een middel naast andere effectieve middelen
Het is de taak van de leerkracht om een krachtige leeromgeving te ontwerpen die rekening houdt met verschillen tussen leerlingen. De leerkracht is de centrale ingenieur van de onderwijsleerprocessen: uitstekende vaardigheden voor directe instructie zijn daarbij noodzakelijk, maar ook vaardigheden om digitale leeromgevingen te ontwerpen en onze leerlingen aan te sturen in die hybride omgevingen.
Het leren blijft altijd centraal. ICT is een middel.
ICT blijft een middel om een doel te bereiken en geen doel op zich: het leren blijft altijd centraal. ICT is een middel dat mogelijkheden biedt om de klaspraktijk effectiever vorm te geven, maar wordt zeker niet in alle lessen geïntegreerd.
Geen blindelings gebruik van ICT
Onze leerkrachten moeten nadenken over welke hulpmiddelen de klaspraktijk nog effectiever zouden kunnen maken om het instructie- en leerproces te ondersteunen en kunnen hierbij het gebruik van ICT in beschouwing nemen als één van die mogelijkheden.
Knopvaardig, maar (nog) niet digitaal geletterd onze ICT-leerlijn
We beginnen met het kennismaken met de technische vaardigheden die nodig zijn om ICT op termijn vlot te hanteren. Vervolgens brengen we deze vaardigheden actief aan doorheen onze lagere school. Tot slot passen leerlingen de aangeleerde vaardigheden toe in contextgebonden oefeningen. Hoewel kinderen vaak ‘knopvaardig’ zijn, beschikken ze meestal niet over de noodzakelijke ICT-basisvaardigheden. We streven ernaar dat alle leerlingen na het 6de leerjaar onze school 'digitaal geletterd' verlaten, klaar voor een vlotte start in het secundair onderwijs.
Kennismaken Kennismaken met technische vaardigheden
Actief aanleren Technische vaardigheden actief aanleren
Toepassen Technische vaardigheden toepassen
- In het 1ste leerjaar leren onze leerlingen letters en leestekens typen en gaan we foto's, (éénvoudige) video's en schermafbeeldingen maken. Aan het eind van het 1ste leerjaar kunnen leerlingen creatieve foto's maken van de omgeving, objecten of leeftijdsgenoten en houden ze rekening met compositie, scherpte, belichting, ...
- Onze leerlingen in het 2de leerjaar gaan informatie zoeken op een specifieke website , een poster of collage ontwerpen en geluiden opnemen en afspelen. Ze leren een creatieve video opnemen en kunnen daarbij rekening houden met perspectief, compositie, geluid, ...
- In het 3de leerjaar gaan we tekst typen in een tekstverwerker en leren we onze leerlingen een e-mail opstellen . Tot slot leren ze hoe foto's bewerkt kunnen worden en gaan ze experimenteren met bewerken van video's.
- De leerlingen van het 4de leerjaar loggen in op digitale oefenplatformen en gaan teksten opmaken in een tekstverwerker. Aan het eind van het 4de leerjaar leren we presentaties maken om op die manier een boodschap, mening of gevoel over te brengen.
- In het 5de leerjaar gaan onze leerlingen informatie opzoeken en bestanden en mappen organiseren . We gaan ook voor de eerste keer coderen .
- In het 6de leerjaar leren we hoe we bestanden kunnen delen en gaan we verder met coderen. Aan het eind van het 6de leerjaar beschikken onze leerlingen over de vaardigheden om een video op te nemen en creatief te monteren om op die manier een boodschap, mening of gevoel over te brengen.
Gelijke kansen voor alle leerlingen
We houden rekening met de thuissituatie van onze leerlingen aangezien niet iedereen thuis over voldoende digitale mogelijkheden beschikt. ICT moet gelijke kansen bieden voor iedereen.