ICT-visie

ICT als een onderdeel van sterk onderwijs

Goed onderwijs is 'leergericht', bouwt actief kennis op en doet dit in een door ICT ondersteunde leeromgeving. We zijn ervan overtuigd dat ICT deel is van de toekomst en dat het onze taak is om leerlingen op te leiden tot volwaardige deelnemers aan die maatschappij van morgen. Een maatschappij waar ICT alomtegenwoordig is en waar naast mediawijsheid ook informatievaardigheden en ‘computationeel denken’ een rol innemen.

Een middel naast andere effectieve middelen

Het is de taak van de leerkracht om een krachtige leeromgeving te ontwerpen die rekening houdt met verschillen tussen leerlingen. De leerkracht is de centrale ingenieur van de onderwijsleerprocessen: uitstekende vaardigheden voor directe instructie zijn daarbij noodzakelijk, maar ook vaardigheden om digitale leeromgevingen te ontwerpen en onze leerlingen aan te sturen die hybride omgevingen.

Het leren blijft altijd centraal. ICT is een middel.

ICT blijft een middel om een doel te bereiken en geen doel op zich: het leren blijft altijd centraal. ICT is een middel dat mogelijkheden biedt om de klaspraktijk effectiever vorm te geven.

Geen blindelings gebruik van ICT

Onze leerkrachten moeten nadenken over welke hulpmiddelen de klaspraktijk nog effectiever zouden kunnen maken om het instructie- en leerproces te ondersteunen en kunnen hierbij het gebruik van ICT in beschouwing nemen als één van die mogelijkheden.

Knopvaardig, maar (nog) niet digitaal geletterd

We beginnen met het kennismaken met de technische vaardigheden die nodig zijn om ICT vlot te hanteren. Vervolgens brengen we deze vaardigheden actief aan via een leerlijn doorheen onze basisschool. Tot slot passen leerlingen de aangeleerde vaardigheden toe in contextgebonden oefeningen. Hoewel kinderen vaak ‘knopvaardig’ zijn, beschikken ze meestal niet over de noodzakelijke ICT-basisvaardigheden. We streven ernaar dat alle leerlingen na het 6de leerjaar onze school 'digitaal geletterd' verlaten.

Kennismaken

Actief aanleren

Toepassen

Gelijke kansen voor alle leerlingen

We houden rekening met de thuissituatie van onze leerlingen aangezien niet iedereen thuis over voldoende digitale mogelijkheden beschikt. ICT moet gelijke kansen bieden voor iedereen.